김가람 사진
김가람
영문이름
KIM GARAM
직위
조교수
전화번호
063-219-5885
이메일
riverkim@jbnu.ac.kr
연구분야
한국어교육
연구실
인문사회관 822호

세부사항

한국어학과

Department of Korean Language

학력

2020. 서울대학교 교육학박사(한국어교육 전공)
2020. Ph.D. in Korean Language Education, Seoul National University

경력

2022-2025. 전북대학교 사범대학 교과교육연구소 연구교수
Research Professor, Institute of Subject Matter Education, Jeonbuk National University (2022–2025)
2020-2022. 강원대, 공주교대, 서울대, 전주대 강사
Lecturer, Kangwon National University, Gongju National University of Education, Seoul National University, and Jeonju University (2020–2022)
2015-2016. 서울대학교 국어교육연구소 연구원
Research Fellow, Center for Korean Language and Education, Seoul National University (2015–2016)
2014-2015. 북경대학교 조선(한국)어문화학부 객원교수
Visiting Professor, Department of Korean Language and Culture, Peking University (2014–2015)
2010-2013. 국민대학교 국제교육원 한국어 강사
Korean Language Instructor, Institute of International Education, Kookmin University (2010–2013)

2024. 우리어문학회 편집이사
Editorial Board Member, The Society of Korean Language and Literature (2024–present)
2024. 한국언어문화교육학회 홍보이사
Public Relations Director, Korean Association of Language and Culture Education (2024–present)

연구과제

2019-2020. 비원어민 한국어 예비 교사의 전문성 신장을 위한 교실 담화 연구, 한국연구재단.
2020-2022. 세종학당 기본 교재 개발 연구, 국립국어원.
2021-2021. 해외 국가 권역별 한국어교육 확대 전략-신남방 지역 한국어교육의 확대 전략, 교육부.
2022-2025. 비원어민 한국어 교사의 전문성 신장을 위한 ‘교사 발화’ 연구, 한국연구재단.
2024-2024, 세종학당 학문 목적 한국어 교육과정 연구, 세종학당재단.
2025- , 세종학당 유학 목적 한국어 교재 개발, 세종학당재단.

발표논문

김가람. (2019). 중국인 한국어 교사의 문법 용어 사용 양상 연구 - ‘한국어정독’ 수업을 대상으로 -. 『언어와 문화』 15(3), 1-26.
Kim garam. (2019). A Study of Chinese Korean Teachers’ Use of Grammatical Terminology in Korean Education-Focused on the Basic Korean-. The language and Culture, 15(3), 1-26.
김가람. (2020). 몽골 초· 중 ·고등학교의 한국어 교육과정 연구: ‘23번 학교’를 중심으로. 『아시아리뷰』 10(2), 263-290.
Kim garam. (2020). Korean Language Education Curriculum in Mongolia’s Education System: The 23rd School. Asia Review, 10(2), 263-290.
김가람. (2020). 한국어 교사의 교수 언어 결정 과정에 대한 근거이론적 접근, 『국어교육학연구』 55-3, 국어교육학회.
Kim garam. (2020). A Grounded Theoretic Approach to the Process of Decision making Instructional Language by Korean Teachers — Focusing on Chinese Korean teachers. Korean language education research, 55(3), 71-97.
김가람. (2021). 비대면 한국어 수업의 상호작용 특성 연구—줌(ZOOM)을 활용한 실시간 원격 수업을 대상으로—. 『한글』 82(2), 519-545.
Kim garam. (2021). A Study on Interactions during Non-face-to-face Korean Classes—A Study on Real-time Remote Classes Conducted through Zoom—. HANGEUL, 82(2), 519-545.
김가람. (2021). 베트남의 제1외국어 과목으로서 한국어 채택의 정책적 함의. 『국어교육학연구』 56(2), 5-30.
Kim garam. (2021). Implications of Vietnam’s Adoption of Korean as a First Foreign Language in Public Education. Korean language education research, 56(2), 5-30.
김가람. (2022). 한국어 최고급 학습자의 어휘 오류 연구. 『국어문학』 80(80), 289-320.
Kim garam. (2022). A study on Vocabulary error of the highest level Korean learner. Korean Language and Literature, 80(80), 289-320.
김가람. (2023). 최고급 교환 학생 학습자의 한국어 조사 오류 원인 연구—언어 외적 요인을 중심으로—. 『한글』 84(2), 631-658.
Kim garam. (2023). A Study on the Non-Linguistic Factors that Cause Advanced Korean Exchange Students to Make Particle Errors. HANGEUL, 84(2), 631-658.
김가람. (2023). 비원어민 한국어 교원의 ‘교사 역량’ 탐색 연구 -국내 재직 교원을 대상으로-. 『새국어교육』 134, 171-204.
Kim garam. (2023). A Study on the Exploration of ‘Teacher Competency’ of Non-Native Korean Teachers -Focusing on Domestic Korean Teachers-. KOREAN EDUCATION, 134, 171-204.
김가람. (2024). ‘2022 초등 교육과정’과 연계한 ‘표준 한국어’ 활용 방안 연구 -‘표준한국어 학습 도구’ 5-6학년을 대상으로-. 『국어문학』 85(85), 163-186.
Kim garam. (2024). A Study on the Use of 'Standard Korean' Link up the Common Curriculum -Focusing on ‘Learning Tools Korean for 5-6 grade Students-. Korean Language and Literature, 85(85), 163-186.
김가람. (2025). 유학생 대상 ‘교양 한국어’ 강좌의 쟁점 고찰. 『우리어문연구』 83, 185-211.
Kim garam. (2025). A Study on the Issues Surrounding ‘Liberal Arts Korean Courses’ for International Students. The Studies of Korean Language and Literature, 83, 185-211.

저서

2015. 『한중연어사전』, 박이정.
2020.『新经典韩国语』, 外语教学与研究出版社.
2020. 『한국어교육학개론』, 태학사.
2022. 『세종한국어』, 공앤박.

역서

수상사항