이새미 사진
이새미
영문이름
Saemi Lee
직위
조교수
전화번호
063-219-5887
이메일
saemilee@jbnu.ac.kr
연구분야
Service Marketing, Digital Marketing
연구실
인문사회관 820호

세부사항

글로컬커머스학과

Department of Glocal Commerce


Google Scholar Profile

ORCiD

학력

2017 세종대학교 경영학박사(마케팅 전공)
2010 Northeastern University, M.S. in Leadership
2008 경기대학교 국제산업정보학과 졸업

Ph.D. in Business Administration (Marketing), Sejong University, 2017
M.S. in Leadership, Northeastern University, 2010
B.A. in International Industrial Information, Kyonggi University, 2008

경력

교육 및 연구 경력

2025.10. - 現 전북대학교 글로컬커머스학과 조교수
2023.03. - 2025.09. 경일대학교 글로벌비즈니스학과 조교수
2021.09. - 2023.02. 전남대학교 지역개발연구소 학술연구교수
2020.10. – 2021.08. 부산대학교 경영학과 BK21 연구교수
2018.11. - 2020.06. 동아대학교 SSK 스마트거버넌스연구센터 전임연구원
2017.03. - 2018.08. 세종대학교 경영학과 강사
2017.08. - 2018.06. 메이필드호텔스쿨 강사
2016.09. - 2016.02. 강동대학교 강사


학회 및 대외 활동

2023.01.01. - 現 한국프랜차이즈경영학회 편집위원장
2025.01.01. - 2025.12.31. 한국전략마케팅학회 편집위원
2025.01.01. - 2025.12.31. 한국교육컨설팅코칭학회 편집위원
2024.01.01. - 2025.12.31. 한국외식산업학회 편집위원
2021.01.01. -2021.12.31. 한국디지털정책학회 이사
2024.05.02.-2027.04.01. 대구광역시 고향사랑기금운용심의위원회 위원
2024.02.29.-2026.02.28. 대구경북통합신공항 건설기금 운용 심의위원
2023.12.19.-2025.12.18. 대구광역시교육청 사립학교 교원 임용시험 법인 자체전형 심의위원
2021.07.01.-2023.06.30. 한국관광협회중앙회 호텔업등급결정 평가위원
2021.02.27.-2024.02.26. 제주특별자치도관광협회 호텔업등급결정 평가위원
2017.01.01.-2018.12.31. 한국관광공사 호텔업등급결정 평가위원


Education and Research Experience

Oct. 2025 – Present Assistant Professor, Department of Glocal Commerce, Jeonbuk National University
Mar. 2023 – Sept. 2025 Assistant Professor, Department of Global Business, Kyungil University
Sept. 2021 – Feb. 2023 Research Professor, Institute for Regional Development, Chonnam National University
Oct. 2020 – Aug. 2021 BK21 Research Professor, Department of Business Administration, Pusan National University
Nov. 2018 – June 2020 Full-time Researcher, SSK Smart Governance Research Center, Dong-A University
Mar. 2017 – Aug. 2018 Lecturer, Department of Business Administration, Sejong University
Aug. 2017 – June 2018 Lecturer, Mayfield Hotel School
Sept. 2016 – Feb. 2017 Lecturer, Gangdong University

Academic and External Activities

Jan. 1, 2023 – Present Editor-in-Chief, The Korean Jornal of Franchise Management Association
Jan. 1, 2025 – Dec. 31, 2025 Editorial Board Member, Korean Strategic Marketing Association
Jan. 1, 2025 – Dec. 31, 2025 Editorial Board Member, The Korea Association of Education Consulting & Coaching
Jan. 1, 2024 – Dec. 31, 2025 Editorial Board Member, The Korean Food Service Association
Jan. 1, 2021 – Dec. 31, 2021 Director, The Society of Digital Policy Management
May 2, 2024 – Apr. 1, 2027 Committee Member, Daegu Metropolitan City Hometown Love Fund Operation and Review Committee
Feb. 29, 2024 – Feb. 28, 2026 Committee Member, Daegu-Gyeongbuk Integrated Airport Construction Fund Operation and Review Committee
Dec. 19, 2023 – Dec. 18, 2025 Committee Member, Daegu Metropolitan Office of Education Private School Teacher Employment Examination Review Committee
Jul. 1, 2021 – Jun. 30, 2023 Evaluation Committee Member, Korea Hotel Industry Rating Committee, Korea Tourism Association
Feb. 27, 2021 – Feb. 26, 2024 Evaluation Committee Member, Jeju Tourism Association, Hotel Rating Committee
Jan. 1, 2017 – Dec. 31, 2018 Evaluation Committee Member, Korea Tourism Organization, Hotel Rating Committee

연구과제

2020 한국연구재단 신진연구자지원사업(인문사회)

2020 Young Researcher Program (Humanities and Social Sciences), National Research Foundation of Korea (NRF)

발표논문

이새미, 이인효, 구동우. (2025). 호텔 종사원의 일-생활 균형이 직무열의와 직무애착을 매개로 고객지향성에 미치는 영향. 해양관광연구, 18(3), 121-141. (KCI)
기효혜, 이새미. (2025). 중국 기업의 ESG 경영이 기업 이미지, 신뢰, 일체감 및 구매의도에 미치는 구조적 영향. 지역개발연구, 57(2), 23-52. (KCI)
SONG, C., & LEE, S.M. (2025). The Impact of Technological Features and Relationship Quality of Live Commerce Platforms on Purchase Behavior. The Korean Journal of Franchise Management, 16(1), 47–59. (KCI)
Kim, J., Kim, M., & Lee, S. M. (2025). Unlocking trust dynamics: An exploration of playfulness, expertise, and consumer behavior in virtual influencer marketing. International Journal of Human–Computer Interaction, 41(1), 378-390. (SSCI)
Koo, D. W., & Lee, S. M. (2024). Sustaining success: the power of relational bonding in building franchisee trust in South Korea’s food service industry. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 36(11), 3007-3024. (SSCI)
Lee, S. M, Koo, D. W., & Lee, D. (2024). The Impact of Franchise Dessert Cafe Quality on Consumption Value, Satisfaction, and Loyalty. The Korean Journal of Franchise Management, 15(3), 45-55. (KCI)
Lee, C. J., Lee, S. M., Iyer, R., & Lee, Y. K. (2023). Do relational benefits influence commitments and loyalty in a non-contract mechanism?. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(8), 2012-2028. (SSCI)
Kim, M., & Lee, S. M. (2023). Unpacking the drivers of dissatisfaction and satisfaction in a fitness mobile application. Behavioral Sciences, 13(9), 782. (SSCI)
구동우, 김은아, 이새미. (2023). 호텔직원이 지각한 조직비전, 조직신뢰, 직무만족 및 경력지속의도 간의 구조적 관계. 식공간연구, 18(2), 37-55. (KCI)
Lee, S. M., & Kim, M. (2023). How Can Restaurant Companies Effectively Deliver CSR Efforts to Consumers on Social Media?. Behavioral Sciences, 13(3), 211. (SSCI)
Lee, S. M., Sinha, P. N., Bae, J. E., & Lee, Y. K. (2022). Does CEO tenure moderate the link between corporate social responsibility and business performance in small-and medium-sized enterprises?. Frontiers in Psychology, 13, 1037245. (SSCI)
Lee, S. G., Jo, H. J., Koo, D. W., & Lee, S. M. (2022). Conceptual Similarities and Empirical Differences in Theoretical Approaches to Personal Values and Cultural Values Predicting Pro-Environmental Behavior in Hospitality and Tourism. Sustainability, 14(23), 15811. (SSCI)
Lee, S. M. (2022). Investigating the Effect of Compassion Fade in Volunteer Tourism. Behavioral Sciences, 12(9), 319. (SSCI)
이새미, 구동우. (2022). 외식산업에서 북한이탈주민의 남한생활만족에 영향을 미치는 사회문화적응에 관한 연구모델. 한국외식산업학회지, 18(3), 215-227. (KCI)
Kim, M., & Lee, S. M. (2022). Drivers and interrelationships of three types of pro-environmental behaviors in the workplace. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(5), 1854-1881. (SSCI)
이새미, 변장섭, 최지혜, 브라운. (2022). 토픽모델링과 사회네트워크분석을 활용한 사회적기업의 미션 연구. 디지털융복합연구, 20(4). (KCI)
이새미, 박상언, 이드보라. (2022). 디저트카페 품질과 친환경 행동이 고객 신뢰와 충성도에 미치는 영향: MZ세대를 중심으로. 한국프랜차이즈경영연구, 13(1), 47-57. (KCI)
Brown, A. D., Choi, J. H., Byoen, J. S., & Lee, S. M. (2022). Neighborhood Social Capital, Social Innovation and Neighborhood Satisfaction in South Korea. Journal of Regional Studies, 1-31. (KCI)
이새미, 구동우, 김동규. (2022). 사회적 가치창출이 조직감정, 정서적 몰입, 직무성과에 미치는 영향-카지노기업을 중심으로. 호텔리조트연구, 21(2), 431-448. (KCI)
양현근, 이용기, 이새미. (2021). 은행고객의 지각된 관계혜택이 만족과 충성도에 미치는 영향: non-VIP 와 VIP 의 다중집단분석. 상품학연구, 39(6), 91-99. (KCI)
이새미, 이태원. (2021). 지역화폐 앱 사용자 리뷰 분석을 통한 마케팅 전략 수립–'동백전'과'인천 e 음'을 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 21(4), 111-122. (KCI)
Hwang, J. K., Kim, E. J., Lee, S. M., & Lee, Y. K. (2021). Impact of susceptibility to global consumer culture on commitment and loyalty in botanic cosmetic brands. Sustainability, 13(2), 892. (SSCI)
김동규, 구동우, 이새미. (2021). 호텔종사원의 따뜻함 지각이 직무열의에 의한 혁신행동과 직무성과에 미치는 영향. Tourism Research, 46(1), 49-68. (KCI)
안순재, 이새미, 유승의. (2020). 빅데이터 기반 시민의견 모니터링 방안 연구:“경기지역화폐” 를 중심으로. Journal of Digital Convergence, 18(7). (KCI)
박주섭, 이새미. (2020). Big data analysis of Busan civil affairs using the LDA topic modeling technique. 정보화정책, 27(2), 66-83. (KCI)
이태헌, 정하영, 이새미. (2020). 코퍼스 분석을 활용한 지역재생정책 연구-감천문화마을 관광활성화를 위한 정책제언. 지역사회연구, 22-43. (KCI)
Swanson, E., Kim, S., Lee, S. M., Yang, J. J., & Lee, Y. K. (2020). The effect of leader competencies on knowledge sharing and job performance: Social capital theory. Journal of hospitality and tourism management, 42, 88-96. (SSCI)
Lee, S. M., & Hong, S. G. (2020). Policy agenda proposals from text mining analysis of patents and news articles. Journal of Digital Convergence, 18(3), 1-12. (KCI)
이새미, 유승의. (2020). 온라인 리뷰 빅데이터 분석을 통한 흰여울문화마을 관광 활성화 방안 연구. 호텔리조트연구, 19(1), 115-130. (KCI)
이새미, 유승의, 안순재. (2020). 텍스트 마이닝을 활용한 매스 미디어와 소셜 미디어 의제 분석:'마스크 5 부제'를 중심으로. 한국콘텐츠학회논문지, 20(6), 460-469. (KCI)
이새미, 전상경, 구동우. (2019). 공유리더십이 종사원의 LMX, 직무열의, 그리고 혁신행동에 미치는 영향: 호텔식음료부서를 대상으로. 외식경영연구, 22(4), 99-124. (KCI)
구동우, 손종익, 이새미. (2019). 외식프랜차이즈 가맹본부의 윤리적 리더십이 LMX, 조직신뢰, 조직일체감, 그리고 재계약의도에 미치는 영향. 외식경영연구, 22(3), 27-59. (KCI)
윤연선, 이새미. (2019). 호텔기업에서 효과적 업무활용도를 위한 호텔정보시스템의 역할에 대한 연구. 전산회계연구, 17(1), 21-43. (KCI)
김지영, 구동우, 이새미. (2018). 외식 소비자의 지각된 윤리의식이 충성도에 미치는 영향: 감정반응의 매개적 역할과 가치인식의 조절적 역할을 중심으로: 감정반응의 매개적 역할과 가치인식의 조절적 역할을 중심으로. 관광레저연구, 30(9), 21-44. (KCI)
이새미, 구동우, 김지영. (2018). 브랜드 진정성이 브랜드 일치성과 브랜드 열의에 미치는 영향과 브랜드 로얄티와의 관계. 외식경영연구, 21(4), 263-290. (KCI)
Kim, M., Koo, D. W., Shin, D. J., & Lee, S. M. (2017). From servicescape to loyalty in the medical tourism industry: A medical clinic’s service perspective. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 54, 0046958017746546. (SSCI)
장해진, 이새미, 구동우. (2017). 포용적 리더십이 고객지향성과 직무성과에 미치는 영향-호텔 및 외식산업을 중심으로. 외식경영연구, 20(4), 159-180. (KCI)
최명수, 구동우, 이새미. (2017). 프랜차이즈 커피전문점 고객들의 지각된 가치가 재방문의도와 구전에 미치는 영향. 한국프랜차이즈경영연구, 8(1), 43-53. (KCI)
구동우, 이새미, 장혜진. (2016). 효과적인 팀워크를 위한 프랜차이즈 호텔 조리장의 피그말리온 리더십. 한국프랜차이즈경영연구, 7(1), 13-20. (KCI)
Lee, S. M., Lim, K. J., Swanson, E., Park, D. H., & Lee, Y. K. (2016). Authentic leadership and its consequences in a hotel restaurant context. Global Business & Finance Review (GBFR), 21(2), 1-19. (SCOPUS)
김민성, 이새미, 구동우. (2015). 호텔식음료부서 종사원의 직무동기가 환경에 대한 관심에 의한 친환경 행동에 미치는 영향. 한국외식산업학회지, 11(1), 7-20. (KCI)
구동우, 이새미. (2015). 호텔 조리장의 진정성 리더십이 호텔 조리사의 팀워크와 이직의도에 미치는 영향: 직무열의와 직무성과의 매개효과를 중심으로: 직무열의와 직무성과의 매개효과를 중심으로. 호텔관광연구, 17(2), 103-127. (KCI)
구동우, 이새미, 김일호. (2015). 커피전문점 이용객의 브랜드 일체감이 관여도, 고객만족, 그리고 브랜드 충성도에 미치는 영향: 프랜차이즈 가맹점을 중심으로. 고객만족경영연구, 17(1), 67-87. (KCI)
구동우, 신동진, 이새미. (2014). 호텔 조리장의 피그말리온 리더십이 호텔 조리사의 만족, 신뢰, 그리고 성과에 미치는 영향. 호텔관광연구, 16(6), 163-188. (KCI)
구동우, 이새미. (2014). 호텔 총지배인의 진정성 리더십이 종사자의 직무만족, 몰입, 그리고 직무성과에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 23(5), 197-219. (KCI)
구동우, 이새미, 송승열. (2014). 호텔 구성원의 윤리적 리더십이 혁신행동에 미치는 영향에 관한 구조모형분석-LMX 와 구성원 열의의 매개효과를 중심으로. 관광학연구, 38(8), 11-35. (KCI)

저서

스마트거버넌스 : 디지털발자국, 시민참여의 혁신(2020), 유원북스
스마트 거버넌스 : 정책과정의 혁신(2020), 유원북스

역서

서비스마케팅(2018), 한경사

수상사항

2025.05 한국전략마케팅학회 우수발표논문상
2022.07 한국호텔관광학회 우수 심사위원상
2019.11 한국호텔리조트학회 2019년 추계 연합 학술논문 발표대회 우수논문상
2019.10 한국정보통신학회 WISET·KIICE 젊은 연구자상
2015.06 한국호텔관광학회 제35차 춘계 학술대회 우수논문상
2015.03 한국장학재단 우수대학원생(인문사회계)

May 2025 Best Presentation Paper Award, Korean Strategic Marketing Association
July 2022 Exemplary Reviewer Award, Korea Academic Society of Hotel Administration
November 2019 Best Paper Award, 2019 Fall Joint Academic Conference, Korean Hotel & Resort Academic Society
October 2019 Young Researcher Award, Korean Institute of Communications and Information Sciences
June 2015 Best Paper Award, 35th Spring Conference, Korea Academic Society of Hotel Administration
March 2015 Excellent Graduate Student Award (Humanities & Social Sciences), Korea Scholarship Foundation