교과과정
문화에 대한 인문학적 통찰 → 산업에 대한 체계적 이해 → 현장 실무 및 글로벌 실행력의 3단계로 구성된 교육목표에 따라, 우리 학과의 교육과정은 크게 세 축으로 구성되어 있습니다.
첫째, 인문학적 기반 형성 단계에서는 <한류콘텐츠의 이해> <글로벌 미디어 리터러시> <글로벌 플랫폼 전략> 등의 과목을 통해 오늘날의 디지털 기술 기반 문화현상을 비판적으로 이해하고, <로컬문화와 문화번역>에서는 다문화적 맥락에서 자신의 문화와 글로벌 문화를 비교·성찰할 수 있는 사고력을 기릅니다.
둘째, 산업 맥락 및 응용 심화 단계에서는 <문화산업개론>, <엔터테인먼트 산업의 이해>, <문화콘텐츠 마케팅 입문>, <콘텐츠 스토리텔링 전략>, <콘텐츠 정책, 규제, 저작권> 등의 과목을 통해 문화콘텐츠의 기획·생산·유통 과정 및 산업 환경을 학문적으로 탐구하고 실무적 감각을 배양합니다.
셋째, 현장실습 및 캡스톤 디자인 단계에서는 필드워크, 산학협력 프로젝트, 인턴십, 국제문화교류 워크숍 등을 통해 학생이 직접 프로젝트를 수행하고 결과물을 피칭하면서 산업 현장에서 요구하는 실행력과 창의성을 키웁니다.
이와 같은 1학년부터 4학년까지의 단계적 편성은 인문학과 산업체 요구, 학문 변화 및 글로벌 수요를 균형 있게 반영하고 있습니다.
Curriculum Structure
Our curriculum is built upon a three-phase educational framework:
Phase 1: Formation of Humanities Foundation
This phase critically examines contemporary digital-based cultural phenomena through courses such as
Phase 2: Industry Context and Advanced Application
In this phase, students academically explore the planning, production, and distribution processes of cultural content and the industrial environment through courses like Introduction to Cultural Industry, Understanding Entertainment Industry, Introduction to Cultural Content Marketing, Content Storytelling Strategy, and Content Policy, Regulation and Copyright.
Phase 3: Practical Competence through Fieldwork and Capstone Design
Students develop the execution skills and creativity demanded by the industry through firsthand experience in fieldwork, industry-academia collaboration projects, internships, and international cultural exchange workshops. During this phase, students directly execute and practice pitching their projects.
This progressive, four-year structure ensures a balanced reflection of humanistic studies, industry demands, academic changes, and global needs.
