진로방향
본 학과를 졸업한 학생들은 다음과 같은 분야에서 활약할 수 있습니다.
-K-컬처 콘텐츠 기획자 및 제작자: 국내외 콘텐츠 스튜디오, 방송사, 디지털 플랫폼 등에서 콘텐츠 기획, 제작 및 배급 업무를 수행할 수 있습니다.
-글로벌 문화산업 전략가 및 마케터: 한류와 글로벌 팬덤, 그리고 플랫폼에 대한 이해를 기반으로 문화산업의 글로벌 진출과 브랜드 확장 및 마케팅을 담당할 수 있습니다. 특히, OTT 등 콘텐츠 기업에서 문화 간 상호이해와 소통을 담당하는 로컬라이제이션 업무에 특화된 인재로 성장 가능합니다.
-로컬문화 융복합 기획자: 국내외 지역문화 자원을 기반으로 한 문화산업 프로젝트, 문화관광, 지역콘텐츠 활성화 프로그램 등에 참여할 수 있습니다.
-학술연구 및 정책기획 분야: 문화정책, 저작권, 플랫폼경제, 팬덤문화 등의 학제 간 연구 또는 정부·공공기관의 문화산업 기획 평가 분야에 진출할 수 있습니다.
-스타트업 창업 및 뉴미디어 리더: 문화콘텐츠 기반의 창업 또는 메타버스, XR, 팬덤 플랫폼 등 미래형 콘텐츠 비즈니스 모델을 개척할 수 있습니다.
Career Paths
Graduates of this department are prepared for careers in the following sectors:
K-Culture Content Planning and Producing: Capable of executing content planning, production, and distribution tasks at domestic and international content studios, broadcasting companies, and digital platforms.
Global Cultural Industry Strategies and Marketing: Specialized in supporting the global expansion, brand extension, and marketing of cultural industries based on deep understanding of Hallyu, global fandom, and platforms. Students are particularly poised to become experts in Localization, facilitating cross-cultural understanding and communication for content companies, such as OTT platforms.
Local Culture Content Planning: Engaged in cultural industry projects, cultural tourism, and local content revitalization programs based on local and international cultural resources.
Academic Research and Policy Planning: Pursuing interdisciplinary research in areas like cultural policy, copyright, platform economy, and fandom culture, or working in the planning and evaluation of cultural industries within government and public institutions.
Startup Foundation and New Media Leaders: Initiating startups based on cultural content or pioneering future-oriented content business models such as the Metaverse, XR, and fandom platforms.
